2008年11月3日 星期一

    

◎誰的旨意?誰的命運? .... 梁文音

------------------------------------------------------------

梁文音新歌《我不是你想像的那麼勇敢》http://mymedia.yam.com/m/2420329


第一句、第一個字就扯住我的耳朵,一直到整首歌結束都緊緊揪著我的心不能放下。


這就是文音驚人的地方,她可以從頭到尾張力十足,即使是換氣聲都帶著口氣情緒。

神木與瞳、魏Queen、梁文音 ,幾十首新歌聽下來,這首最棒!


------------------------------------------------------------------------------------------------
二班的同學我都很喜歡,但是出專輯和比賽不一樣。專輯從選歌到編曲、詮釋、唱法、、、都受到唱片公司的控制,和種種關於市場的算計。

Queen 的歌是自己做的,可是目前聽到的幾首,都讓我有「這是馴養!」的感受,恣意奔騰的生命力少了,優雅拘謹的步伐多了。
我聽 Queen 新歌的心得:http://staplefree.blogspot.com/2008/10/stupid.html
(插句話,Queen 11/5 要發片,可是怎麼一點媒體宣傳都沒有啊??)

神木與瞳的困境在於:搖滾樂在台灣的音樂環境裡不是主流,也就是說,不是主流唱片公司擅長的。在選曲、製作上也有瓶頸,簡單說就是:主流音樂公司裡沒有「把搖滾樂做到極致」的人才和環境。

文音也許比較幸運,這首歌真的太適合她了!聽著這首歌,我立刻可以想到她在星光的經典《流浪記》和《愛得比較深》、《花香》、《失戀無罪》、、、、


------------------------------------------------------------------------------------------------
文音在總冠軍賽那天說「我覺得第二名是上帝給我的」,

這句話我一直深深的記在腦海中,

人的命運不是自己可以掌控的,

但是人可以選擇也必須選擇面對命運的態度。

文音的態度正是她的早熟。

還沒準備好就被逼著面對大部分人都無法理解、無法接受,無法處理的遭遇的生命。


------------------------------------------------------------------------------------------------
星光二班同學我都很習歡,但是每個人的命運不一樣。

比賽過程的命運不一樣。

出唱片的命運也不一樣。

以後還是會繼續的不一樣下去的吧? 我猜是的。


------------------------------------------------------------------------------------------------

歌詞:
------------------------------
有時候太堅強 笑容卻填不滿眼眶
越是想要隱藏 歌聲就唱的更響亮
直搗入到心底最深處
你不要追問我 還缺了些什麼

每個人都有夢 幸福總站在最遠方
心中越是渴望 越是不敢伸手擁抱
誰的心是我最後一站
我常問我自己 現在還沒有個答案

我不是你想像那麼勇敢
多想讓你保護能流淚一場
讓我放下武裝 像個孩子一樣
單純的把愛 輕放在你心上

-------
每個人都有夢 幸福總站在最遠方
心中越是渴望 越是不敢伸手擁抱
誰的心是我最後一站
我常問我自己 現在還沒有個答案

我不是你想像那麼勇敢
多想讓你保護能流淚一場
讓我放下武裝 像個孩子一樣
單純的把愛輕放在你心上

我不是你想像總是扮演堅強
多想讓你知道我也要個伴
放下討厭武裝 像個孩子一樣
單純的把愛輕放在你心上

我不是你想像的那麼勇敢
------------------------------
11/4 更新:歌詞改囉~ 以下的僅供參考~


其實我不是很喜歡這個歌詞,因為我覺得它寫的淺了。

不只是因為它寫的是愛情,但寫愛情本就容易流於浮淺。

歌詞可以像「我願意」一樣,不那麼「講白了」就多了詮釋的空間。

在「單純的把愛輕放在你心上」這句之前都 OK,這句的詞和曲都不 OK。

這句以後,更進一層的深度就停止了。

如果不要那麼明確的寫出「愛情」兩個字,歌詞意境是可以更寬廣的。

歌曲也是,「單純~」這裡,這個點、這段旋律,如果不要收在這麼芭樂的和弦,不要把主調安定音當結尾音,會更好!好很多,非常非常多。

口說無憑嗎?一點都不是,請把「單純~」換成最後一句「我不是你想像的那麼勇敢」試試看吧~ 把這首歌的三句「單純~」通通換成最後一句「我不是你想像的那麼勇敢」的歌詞和旋律唱唱看("的"、"那麼"和"勇敢"之間不用停頓)

為什麼會多了這句跟整曲的詞曲都不搭的「單純的把愛情放在你心上」?要不是作曲作詞的人突然「被鬼附身」,就是有哪個白癡的唱片公司大頭跳出來改歌硬加的。


-------------------------------------------------------------
自由的訂書針,自由的聽,自由的講 ........ 2008.11.03
  

8 則留言:

匿名 提到...

很好聽的一首歌
文音詮釋的非常棒
和當初聽她唱"流浪記" ㄧ樣的感動
錄音室裡文音的聲音更精緻和細膩
至於歌詞是淺了些
是有點可惜的地方 (你沒說 我還沒發現呢 呵呵~)
是說我很少注意歌詞在寫些什麼啦~除非少數幾首真的有感覺的歌
ㄧ般人應該也和我ㄧ樣 XD!
簡單地說 歌詞並不是很重要 對厚?

再聽ㄧ次~ 還是很感動...
文音的唱功比以前更進步了
好聽的無庸置疑~

祝福文音新專輯會賣的很好!
也祝福星二的所有發片的人
未來的星途和命運都"ㄧ樣"好!!
加油!!

匿名 提到...

歌很好聽,文音也唱得很動人,不過歌詞真的還有改進的空間…

我是重歌詞派的…不喜歡的歌詞或是詞曲的感覺不搭,會影響我聽歌的喜好度說…

【多想讓你知道我也要個伴】
------唱到這裡會覺得歌詞不夠漂亮…

【放下討厭武裝 像個孩子一樣
單純的把愛情放在你心上】
------「像孩子一樣」在這樣的形容後面卻接著「愛情」兩字感覺也怪彆扭滴

同意staple說的,

如果不要明寫愛情會更好,小小可惜了。

現在唱片市場是不是真的很缺乏好歌啊…

匿名 提到...

Sir Staple,

The first time I heard this
song I had my eyes closed.
All the while, I could imagine
Wenyin singing onstage with
a string quartet and
percussionists (one pianist
and one drummer) accompanying
her. Oh, what a grand sight
that would be! I quite like how the musical arrangement of the
bridge and chorus gradually gathers momentum and then delivers a strong climax.


"第一句、第一個字就扯住我的耳朵"
All it really takes is the
first few notes and you'll know.
This thought frequently
resonates in my mind when I
listen to Class 2 sing,
be it Annie, Pets, Wenyin,
Meizhen to a larger
extent or Queen, Yuming,Quack, Uni, Yao, Quack to a lesser extent. I do believe that this is one of the major reasons why I am so fond of Class 2.

Queen's situation is rather
delicate due to the fact that
she has an outside management
contract. The signs are there
that Queen has had to compromise
on a number of issues. (Queen's blog entries and posts in her
forum have a tendency to
contain revealing tidbits.)
Months ago, I was worried
that Queen would actually have to
change her English name!
As a singer-songwriter, Queen
probably values artistic
autonomy above all other things.
I still say that she deserves
a good deal of applause for
having 8 out of 10 songs to her
credit for her debut album.

Universal's approach concerning
the allocation of resources
is quite apparent. Just look
at its track record in recent
months with the releases of
Eason, Wilbur Pan, Y2J,
Zhuo Yifeng ... I daresay
that all will become even
more apparent with the
impending album releases of
Queen and Wenyin. In addition,
it looks as if Cherry Boom and Da Mouth have had their album releases
pushed back ...

匿名 提到...

我不是妳想像那麼勇敢 (正確版歌詞)


有時候太堅強 笑容卻填不滿眼框
越是想要隱藏 歌聲就唱得更響亮
直搗入到心底最深處
你不要追問我 還缺了些什麼

每個人都有夢
幸福總站在最遠方
心中越是渴望
越是不敢伸手擁抱
誰的心是我最後一站
我常問我自己
現在還沒有個答案

我不是你想像 那麼勇敢
多想讓你保護能流淚一場
讓我放下武裝 像個孩子一樣
單純的把愛輕放在你心上

每個人都有夢 幸福總站在最遠方
心中越是渴望 越是不敢伸手擁抱
誰的心是我最後一站
我常問我自己 現在還沒有個答案

我不是你想像 那麼勇敢
多想讓你保護能流淚一場
讓我放下武裝 像個孩子一樣
單純的把愛輕放在你心上

我不是你想像 總是扮演堅強
多想讓你知道我也要個伴
放下討厭武裝 像個孩子一樣
單純的把愛輕放在你心上
我不是你想像的那麼勇敢

匿名 提到...

眞的是很棒的一首歌
當初光只聽到副歌就激動很久
我不是你想像那麼勇敢...
就好像是蔚文音量身訂做的歌詞
因為外界一直布段的攻擊他 所以身為知音
聽到這歌的當下很難不動容
也許歌詞還不夠完美 很多地方不夠漂亮
但是文音的全是真的是太棒了
該細膩的該激昂的地方都確切的表現出來
就如你說的 聽到第一句就無法停止
真的很像當初第一次聽到文音唱流浪記所帶給我的震撼 也希望有更多人能夠聽到小妹用生命的力量所唱出來的歌

Staple 提到...

小謝:
我第一次po的歌詞有誤啦~ 正確的歌詞有好一點。

好歌都被大牌先拿了 ........


remainsoftheday:
文音唱歌真的很有畫面!如果她有夠好的歌,甚至可以超越楊宗緯!Queen 的「大牌經記人」對她是好是壞,過一兩年就知道了。中視討論區有一篇非常精彩的討論:
http://bbs.ctv.com.tw/viewtopic.php?t=102139

那八首歌..... 我覺得都有別人影子,不管是掛名作曲的"NU"或者製作人。

Cherry Boom 和 Da Mouth 是....櫻桃幫和大嘴巴嗎?


匿名:
正確版的歌詞好多囉!我的想法也因此變了~ :)

如果環球行銷文音的資源和「神木與瞳」一樣的話,我們應該很快就可以聽到大街小巷都是文音的歌聲了!! :D

匿名 提到...

Sir Staple,

Yes indeed, Cherry Boom and Da Mouth are 櫻桃幫和大嘴巴. Both group
names are quite befitting, don't you think?

Versatility is surely one of Wenyin's crowning strengths.
One of the most fascinating things about Wenyin is that she harbors both the youthful beauty and energy of her actual 21 years as well as the worldliness and weariness of one wise beyond her years. I do believe this is one of the reasons why her singing often seems like storytelling.

What sets Class 2 apart from Classes 1, 3, 4 ...
I think it has a lot to do with the Class 2 members' personal histories. In comparison, Class 2 members hail from much more colorful and varied backgrounds and possess more diversified experiences. Wenyin's parents are deceased and she spent her formative years in an orphanage.
Meizhen did not have the opportunity to pursue higher education because she comes from an economically and socially disadvantaged family. Uni's parents are divorced and she began working to support herself at an early age. Queen's mother is deceased and her father (who has mob connections) has remarried. Yuming's father also has mob connections and his family trade is viewed as being controversial. Gina is a divorced single mother whose parents also divorced when she was young. Quack's father passed away when he was a child and he was raised by his single mother along with 4 siblings. Annie was packed off to boarding school at the tender age of 8.
Pets and Yao's backgrounds are seemingly more "normal" in contrast to the rest of the bunch.
Perhaps that shows in how their voices are comfortable to listen to and how their singing is easy to relate to.

It is commonly said that singing can be the truest reflection of one's heart and soul. I can't agree more.

匿名 提到...

Sir Staple,

Thus far, I've listened to the 5 songs from the album that are available for sampling.

1.最幸福的事
2.薄荷與指甲剪
5.可以不愛了 (30 seconds)
6.我不是你想像那麼勇敢
10.愛的詩篇

I still like 我不是你想像那麼勇敢
best of all. Perhaps it is because the melancholy tone of this song
especially suits my taste. Or perhaps it is because I think that Wenyin is most adept and successful at singing this type of song genre. Or perhaps it is because the way Wenyin's voice sounds in this song continues to remain in my mind even after the music has stopped.

The MV for 最幸福的事 has gathered widespread attention and praise but I find it a bit too purposely sentimental for my tastes. In my opinion, Korean MVs take the crown when it comes to melodramatic tearjerkers.

薄荷與指甲剪 is to be the 2nd promoted song. I suppose the company wants to promote the cheery and cute side of Wenyin's image. Wenyin's voice certainly has impressive chameleon-like properties; she can sing many song genres quite well.

Have you seen the pictures from Wenyin's 12/6 Taipei Autograph Session? It was sweet how Meizhen, Yuming, and Qianna showed up suddenly as surprise visitors. It is always good to see the Class 2 comraderie at play. It was such a pleasant sight to see Wenyin and Meizhen in a heartwarming embrace. Two lovely and talented young ladies ... oh my!